Amerika.Nu är en oregelbundet uppdaterad webskrift som med en konservativ prägel kommenterar samtidens USA.


Tio senaste:

Valvaka 2008

Vådan av att avväpna laglydiga medborgare

Giuliani och Menino - mer som varandra än andra

Valvaka 2006: Kongressval, delstatsval, folkomröstningar

I Wal-Mart finns det sex Amerika

Djävulen bär Prada

Invånare och väljare i USA

Uppsagd i USA.

Kom. Hem. Nu.

Metros vulgära chefer väcker avsky

Om Amerika.NuKULTUR & NöJE

Pratare och enprogramskanaler

2003-03-14

USA Today synar fenomenet med enprogramskanaler, Wall Street Journal uppmärksammar karriär-paranoida pratprogramsvärdar och Fast Company MSNBCs alltmer bisarra tablå. Även om TV inte alltid erbjuder nånting att titta på så har den alltid något att prata om.

Måhända är skillnaden mellan Comedy Central och MSNBC inte mer än South Park: CC har det och MSNBC har det inte. Innehavet av ett succéeprogram ger Comedy Central trovärdighet som underhållningskanal, medan nyhetskanalen MSNBCs avsaknad av ett enda framgångsrikt program gör det till ett skämt.

Så små är marginalerna i den fragmenterade kabel-TV-världen. överlag usla tittarsiffror för en kanal ser betydligt mindre usal ut om de förstärks av ett program som lockar några miljoner tittare. The Learning Channel har kammat in storkovan med sitt Trading Spaces, ett program där grannar snyggar till varandras hus. Trading Spaces lockar fem miljoner tittare, en enorm publik för kabel-TV och programmet ökade kanalens totala tittarsiffror med 16% förra hösten. Tittarsiffrorna för kanalens övriga program minskade dock med 3%.

De s.k. signaturprogrammen ger dock mer än bara tittarsiffror, de ger sina kanaler profilering. Fox Fx var förut en föga uppmärksammad kanal som mest visade repriser av Mash, Buffy the Vampire Slayer, X-Files och så förstås lördags- och söndags maraton av Beverly Hills 90210. Sedan kom den tuffa polisserien The Shield som kritikerrosades och skördade tittarframgångar (dock var det inledningsvis svårt att sälja reklam på då det våldsamma programmet inte omedelbart tilltalade annonsörer). Visserligen är resten av kanalens tablå lika halvdan nu som förut, men tack vare The Shield är Fox Fx nu kanalen som visar...The Shield.

Ingen kanal har lyckats så väl med signaturprogram som film- och underhållningskanalen HBO som har inte mindre än tre sådana: The Sopranos, Sex and the City och Six Feet Under. Därtill har programmet mindre men av olika grupper uppskattade nisch-nisch-program som Arliss, Oz och Curb Your Enthusiasm Dessutom hade kanalen monstersuccée med andravärldskrigsdramaminiserien Band of Brothers. HBO har dock fördelen av att tjäna pengar på abbonemangsavgifter och inte, som är fallet för de allra flesta kabelkanaler, reklamintäkter.

Det finns dock nischkanaler som klarar sig väl utan signatureprogram. The Golf Channel är lönsamt utan att ha ett program som slagit igenom. I stället kan kanalen leva på en liten men trogen och besutten publik som lockar lyxvaruannonsörer som Mercedes. Sci-Fi Channel har inte heller lyckats hitta ett program med en verkligt bred publik (även om Farscape hade en entusiastisk sådan) men kan i gengäld livnära sig på att ha en bredare bas än de flesta andra nisch-kanaler. Kanalen fick också mycket hajp och tittarframgångar med (den alldeles för långa och långsamma) mini-serien "Steven Spielberg Presents: Taken".

En av stapelvarorna på amerikansk eter-TV är som bekant pratprogrammen. Den marknaden domineras av Oprah Winfrey som är värd för det mest populära programmet (9,5 miljoner tittare) och dessutom äger det näst mest populära (Dr. Phil, 7,2 miljoner). På kvällarna delas publiken mellan Jay Leno (6,4 miljoner) och Dave Letterman (5 miljoner). Efter Leno och Letterman tar Conan O'Brien (2,5 miljoner), Craig Killborn (1,9 miljoner) och eter-TV-nykomlingen Jimmy Kimmel (osannolika 2 miljoner tittare) vid.

Leno och Letterman främjade sina karriärer genom att göra gig som gästvärdar på legendariska, alla pratprograms moders program Johnny Carson Show. Den karriärvägen förefaller nu vara stängd, enligt en artikel i Wall Street Journal. Dagens pratvärdar har dock inte för avsikt att ge några uppkomlingar chansen att ta över. I stället för gästvärdar föredrar värdarna att visa repriser, eller, under längre tids frånvaro, att använda harmlösa reserver.

Nyhetskabel-TV-kanalen MSNBC är som nämnts något av ett tittarhaveri. Kanalen lade nyligen ner sitt mest populära program då det utklassade å det gruvligaste av konkurrenterna på CNN och Fox News. Kanalen försöker nu rätta på skepet genom att anlita Jesse Ventura och extremhögeristen Michael Savage. För Fast Companys kolumnist John Ellis är det ett tecken på att TV alltmer håller på att förvandlas till en freakshow befolkad av bisarra personligheter som Ventura och Savage, precis som eter-TV-tablåerna numera domineras av bisarra dokusåpor. Kanske det, men än så länge är MSNBC mer ett bevis på vad som inte fungerar än ett exempel på vad framtiden har att erbjuda.
Amerika Nu Amerika Nu Amerika Nu

Amerika.Nu - USA utan ursäkter

Photos from the U.S.: Picture America