Amerika.Nu är en oregelbundet uppdaterad webskrift som med en konservativ prägel kommenterar samtidens USA.


Tio senaste:

Valvaka 2008

Vådan av att avväpna laglydiga medborgare

Giuliani och Menino - mer som varandra än andra

Valvaka 2006: Kongressval, delstatsval, folkomröstningar

I Wal-Mart finns det sex Amerika

Djävulen bär Prada

Invånare och väljare i USA

Uppsagd i USA.

Kom. Hem. Nu.

Metros vulgära chefer väcker avsky

Om Amerika.NuSAMHäLLE

Ikea erövrar Connecticut, blickar norrut

2004-08-30

Ikea har tagit Connecticut med storm. Vi besökte den blågula ladan i New Haven några veckor efter att den öppnade och det var en överfull parkering och folk köade rentav för att ta sig ut ur butiken efter att ha passerat kassorna. T.o.m. den lilla och vanligtvis ödsliga butiken som säljer svenska läckerheter (bilar! Marabou-choklad! Singoalla-kex!) var belägrad av horder av amerikaner med lätt frågande ansiktsuttryck.

Inte nog med att det var tjockt med folk i ladan, dessutom snackades det om Ikea i stort vart vi än vände oss: På en country club, på en grillfest (där konversationen i övrigt mest handlade om kasinon, hundar och baseboll), på hotellet i Rocky Hill och på restauranten vi käkade middag. Märkligast var att ingen pratade om vad Ikea säljer eller vad de planerade att köpa. Inställningen föreföll helt enkelt vara "det är billigt, det är bra, dit ska vi". "Att få hit Ikea är det smartaste Connecticut gjort" hävdade en man på countryklubben.

Snart öppnar Ikea sin första butik i Bostontrakten efter flera år av försök. Gissningsvis kommer lokala marknadsledaren Jordan's Furniture att åka på rejält med pisk. Det mycket populära Jordan's Furniture har en helt annan profil än Ikea, med ett större fokus på möbler, hög personaltäthet, mycket TV- och radioreklam och påkostade jippon för att locka folk. På ett sätt vore det trevligt om det påkostade alternativet vann någon gång, men det tycks mig som att alla relevanta erfarenheter inom området pekar på att Ikea kommer att köra över konkurrenterna i Boston.

Uppdatering 2004-09-14: Chicago Sun Times kolumnist Paige Wiser undrar varför Ikea ger sina produkter namn som "beslut" och "fartfull". En komplott för att göra narr av amerikanarna, kanske? (Via Spridda skurar).
Amerika Nu Amerika Nu Amerika Nu

Amerika.Nu - USA utan ursäkter

Photos from the U.S.: Picture America