Amerika.Nu är en oregelbundet uppdaterad webskrift som med en konservativ prägel kommenterar samtidens USA.


Tio senaste:

Valvaka 2008

Vådan av att avväpna laglydiga medborgare

Giuliani och Menino - mer som varandra än andra

Valvaka 2006: Kongressval, delstatsval, folkomröstningar

I Wal-Mart finns det sex Amerika

Djävulen bär Prada

Invånare och väljare i USA

Uppsagd i USA.

Kom. Hem. Nu.

Metros vulgära chefer väcker avsky

Om Amerika.NuKULTUR & NöJE

De bästa och sämsta reklamsnuttarna på Super Bowl XXXIII

Apple har ägnat nästan två decennier åt att försöka upprepa den spektakulära introduktionen av Macintosh under Super Bowl XVIII. De får försöka ett par decennier till, för reklamsnutten "Dave" var i princip obegriplig. Gäsp!

Om Apples har fastnat i det forgångna så har Hollywood fastnat i Maccen och andra datorer. Trailern för Wild Wild West praktiskt taget skrek ut en religiös övertygelse om att ett manus är onödigt om man kan spendera tillräckligt mycket på specialeffekter. Det samma gällde för trailern för The Matrix. Dito The Mummy. Urk!

7Up körde en direkt löjlig serie snuttar om hur det mystiska Syndikatet försöker förhindra ungdomar att dricka 7Up. Den verkliga storyn är hur Syndikatet lyckades vinna 7Ups konto. Blä!

M&M. Det finns en ny sort, Crispy. Jaha? Skärpning!

Budweiser dominerade stort. Bryggerijätten hade köpt upp hela nio reklamspottar och använde dem väl. De klassiska grodorna avskedades och hämnades på ödlan Louie. En hummer kidnappade en flaska Budweiser och lyckades fly från restauranten. Två dalmatiner konkurrerade om att bli mascot på en brandstation, förloraren blev en vinnare genom att i stället få anställning på en gammal hästdragen Budweiser-vagn. Bud Light hade också ett par vinnare.

En av Super Bowls absoluta vinnare var monster.coms reklamfilm där barn berättade om sina framtidsdrömmar: "I want to be underappreciated." "I want to be a yes man" "A yes woman" "Yes, Sir, right away, Sir." "I want to be forced into early retirement" osv. Tagline: "There's a better job out there."

Victoria's Secret uttalade ett dödligt hot mot Internet. På onsdag kan du följa underklädesdetaljistens modevisning via företagets hemsida. Copy: "The Falcons won't be there.The Broncos won't be there. You won't care." Vilka Broncos?

AT&T hade en vinnare med sin Personal Network snutt. Själva snutten var väl inte så imponerande, men väl produkterbjudandet. Det är nastan fusk, men...I'm there, dude!

Om många filmtrailers föll platt till marken så var den för Austin Powers en stor vinnare. En kombospoof på Star Wars och James Bond med en kul tagline: "If you're going to see one movie this summer, see Star Wars. But if you're seeing two movies, see Austin Powers."

Volvo Lastbilar gjorde en reverse på lastbilsbranschen och blev den första tillverkaren av tunga lastbilar med en spot på Super Bowl. Folk känner igen en bra lastbil när de ser den, var det enkla men effektiva budskapet.

Mailboxes ETC gjorde reklam för sig genom att visa en reklamfilm för en av sina kunder, en liten glasstillverkare någonstan i USA (hej, jag drack faktiskt några bärs under matchen). Bättre kunde Mailboxes knappast ha kunnat färklara sin affärside, att hjälpa småföretag operera som storföretag.

Pepsi One lyckades äntligen få ordning på sitt koncept med Cuba Gooding som presentatör av Pepsi One med en spoof på Reservoir Dogs.

Amerika Nu Amerika Nu Amerika Nu

Amerika.Nu - USA utan ursäkter

Photos from the U.S.: Picture America