Amerika.Nu är en oregelbundet uppdaterad webskrift som med en konservativ prägel kommenterar samtidens USA.


Tio senaste:

Valvaka 2008

Vådan av att avväpna laglydiga medborgare

Giuliani och Menino - mer som varandra än andra

Valvaka 2006: Kongressval, delstatsval, folkomröstningar

I Wal-Mart finns det sex Amerika

Djävulen bär Prada

Invånare och väljare i USA

Uppsagd i USA.

Kom. Hem. Nu.

Metros vulgära chefer väcker avsky

Om Amerika.NuSPORT

Proffsfotboll året runt?

Underhållningsföretaget World Wrestling Federation uppges planera starta en ny proffsfotbollsliga - XFL - i februari nästa år. Ligan kommer att ha åtta lag runt om i USA, uppdelade på två divisioner.

Under de senaste åren har WWFs tevesändningar stulit mängder av tittare från NFLs flaggskepp, Monday Night Football på American Broadcasting Company. Genom att förlägga XFL-säsongen till februari-maj slipper ligan att konkurrera direkt med NFL - vars säsong startar i september och slutar i januari - samtidigt som den kan dra nytta av bristen på publikknippande idrott under senvintern och våren.

De ligor som har mest att förlora på XFLs inträde på scenen är NFLs föga populära farmarliga NFL Europe, den kanadensiska och ständigt undergångshotade Canadian Football League samt den något plojartade inomhusligan Arena Football League. CFL, AFL och NFL Europe konkurrerar alla om samma spelare: de som nästan, nästan platsar i NFL. CFL gjorde i mitten på 90-talet ett misslyckat försök att slå sig in på den amerikanska marknaden. AFL har efter många års hårt slit lyckats etablera en stabil bas och teckna kontrakt med idrottskabelkanalen ESPN.

Största utmaningen för XFL blir antagligen att få ett tevekontrakt, men det är möjligt att WWF kan använda de pågående förhandlingarna om brottningscirkusens teverättigheter som ett lockbete.

Uppdatering 000402: WWF har kommit överens med General Electric-ägda TV-bolaget NBC att utveckla och marknadsföra XFL. För WWF betyder det att XFL kommer att visas på eterteve, för NBC innebär det att bolaget kan nå en yngre och för reklamköpare mer attraktiv publik på lördagar än vad kanalen gör i dag. Åtagandet utgör enligt Wall Street Journals Joe Flint (30 mars 2000, "NBC Seeks Younger Viewers In Broadcast Deal With XFL") ett begränsat risktagande för NBC då kostnaderna för att bistå XFL kommer att vara lägre än kostnaderna för att utveckla nya, konkurrenskraftiga program att fylla lördagstablån med.
Amerika Nu Amerika Nu Amerika Nu

Amerika.Nu - USA utan ursäkter

Photos from the U.S.: Picture America