Amerika.Nu är en oregelbundet uppdaterad webskrift som med en konservativ prägel kommenterar samtidens USA.


Tio senaste:

Valvaka 2008

Vådan av att avväpna laglydiga medborgare

Giuliani och Menino - mer som varandra än andra

Valvaka 2006: Kongressval, delstatsval, folkomröstningar

I Wal-Mart finns det sex Amerika

Djävulen bär Prada

Invånare och väljare i USA

Uppsagd i USA.

Kom. Hem. Nu.

Metros vulgära chefer väcker avsky

Om Amerika.NuKULTUR & NöJE

Till "The Sopranos" försvar

2002-12-10

Efter att ha öst beröm över filmkanalen HBOs eminenta gangsterserie "The Sopranos" i tre år förefaller åtskilliga kritiker ha tröttnat på serien och beskriver den nu som seg och tråkig. Det är som en av Tony Sopranos underhuggare påminde en av sina kollegor: "You're only as good as your last envelope". För de som ser serien som en maffia-cirkus med blodiga avrättningar som utdelning var säsongen onekligen ett tunt kuvert.

Det är förvisso sant att säsongen hade sina svaga stunder, avsnittet om Columbus-dagen var med all säkerhet det sämsta hittills och Tony tillbringade på tok för lite tid på Bada-Bing. Men tvärtemot vad kritikerna inbillar sig så har "The Sopranos" aldrig varit en serie som hastat från skottlossning till slagsmål till bomdåd. Serien har alltid tagit god tid på sig, sällan nöjt sig med lättköpta poänger och ofta tagit oväntade vändningar, ibland genom att låta till synes förebådande trådar i berättelsen försvinna i tomma intet.

Som Tony förklarade för en medkonspiratör i slutet på fjärde säsongen, hur skulle det se ut om New Jersey förvandlades till ett OK Corral, med ändlösa blodutgjutelser mellan maffiafamiljer? Folk skulle kräva att FBI gjorde någonting åt saken. Kommersen skulle drabbas. Bättre med diskretion, kompromiss och återhållsamhet.

För tittare som vill se mer än enbart spektakulära våldsscener var fjärde säsongen ett välfyllt kuvert.

Tonys hopplösa kamp för att hålla sina två världar - hans familj och hans "familj" - åtskilda fortsatte att göra det omöjligt för honom att nå den livslycka han så förtvivlat eftersträvar. "I'm a miserable fuck" påminde han sin psykolog. Likväl vann han ett par väsentliga personliga framgångar: Hans dotter Meadow är på väg att bli den bildade, ambitiösa och självständiga kvinna som han ville göra henne till och han lyckades i ytterligare ett år hålla sin inte överdrivet begåvade son Anthony utanför "familjens" verksamhet.

Även inom "familjen" vann han, om än med knapp nöd, arbetssegrar som stärkte hans grepp över organisationen, trots såväl direkta utmaningar som personliga tillkortakommanden bland hans underlydande. "Money flows up, shit rolls down" påminde Tony sina kaptener om tidigt i säsongen och han hade inga problem med att göra praktik av den principen.

Trots att blott en tredjedel av USA 106 miljoner hushåll prenumererar på HBO drog säsongens sista avsnitt 12,5 miljoner tittare, fler än vad något konkurrerande program gjorde. Därmed upprepade "The Sopranos" sin bedrift från säsongspremiären, som så vitt känt är var det första kabel-TV-programmet som drog fler tittare än de etersända konkurrerande programmen. Som jämförelse kan nämnas att MTVs "The Osbournes" som visas i betydligt fler hushåll lockade 6,6 miljoner tittare till den andra säsongens premiäravsnitt.
Amerika Nu Amerika Nu Amerika Nu

Amerika.Nu - USA utan ursäkter

Photos from the U.S.: Picture America